2010-07-23

Titta vilket fint sommartema jag hittade!

Ja men visst! Superfint. Men nu är texten bautastor. (Jag tycker om ordet bauta mycket. Men stavas det så?).

Men det här temat lägger sig väldigt bra för långa genomtänkta texter med bilder och grejer, och det var länge sen jag hade några av dessa på lut. Som många andra som bloggar lite då och då om mestadels tråkiga saker (för de flesta andra än de som typ bor långt borta från bloggaren och vill höra vad som händer..) så tycker jag också att det vore kul att skriva lite mer och lite bättre! Men typ ett tema som jag tänkt på är att ta olika texter och skriva om dem i ett queerperspektiv - typ byta karaktärens kön, neutralisera texten från kön i över huvud taget, byta sexualitet på karaktären eller liknande, lite beroende på vad det är för historia såklart. Men tillexempel: Hanrietta Potter med sina två vänner Regina Weasley och H... shit jag kommer inte på ett killnamn på H som inte är Harry eller Hagrid! ...

Men ni fattar poängen i alla fall. Väldigt många huvudpersoner är killar. Skulle det göra någon skillnad om de var tjejer, och i sådana fall vilken då? Skulle alla dessa texter bli supertråkiga?

Faktum är att jag skrev första kapitlet av "Hermione Granger och De Vises Sten" när jag låg och var uttråkad förra sommaren på Gotland. (För övrigt betyder det att jag bara skrivit ner det en gång och inte arbetat alls på det). Tycker att Hermione är en intressant karaktär, skulle gärna vilja se vad som händer inuti hennes huvud under vissa av episoderna i HP-serien. Men! Det är ju såklart inte samma sak som jag beskrev nyss, för det är ju bara samma karaktär (typ).

Så det vore kul att göra! Tillexempel bröderna Grimms sagor. Sagor i överhuvudtaget. Och en del "stark kvinna" litteratur vore kul att vända på också! Hehe. Lite Egalias döttrar över det här alltså...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar